10 tips til godt design af din hjemmeside
Din nye hjemmeside skal selvfølgelig være unik og enestående for at skille sig ud men for selv de bedste hjemmesider gælder der nogle fællestræk.
Din hjemmeside én af din virksomheds vigtigste redskaber når det gælder markedsføring. Formålet med din nye hjemmeside kan være mange men du har helt sikkert en målgruppe som du gerne vil ramme og du vil helt sikkert gerne skille dig ud fra mængden (konkurrenterne). Og derfor er det vigtigt at designet af din hjemmeside står helt skarpt!
Vi bliver ofte spurgt om hvad en god hjemmeside er. Det har vi selvfølgelig ikke et endegyldigt svar på for det afhænger rigtig meget af personlige opfattelser, trends og holdninger. Her hos Formater er vi så heldige at have et godt team der dækker både front-end og back-end. Det vil sige at vi har et godt øje for det man ser når man klikker sig ind på hjemmesiden og vi har styr på det tekniske der ligger bag. Men i denne artikel vil vi udelukkende have fokus på front-end og give dig nogle gode tips til hvordan man laver et godt design.
Din nye hjemmeside skal selvfølgelig være unik og enestående for at skille sig ud men for selv de bedste hjemmesider gælder der nogle fællestræk:
Fang din brugers opmærksomhed på 5 sekunder!
Det er rigtig vigtigt at du finder ud af hvad dit vigtigste budskab er. Herefter skal du finde en måde at gøre det interessant og placere budskabet dér hvor de fleste vil kigge hen først når de hopper ind på din side. Analyser har vist at det er øverst til venstre på din forside eller på din kategorier (landingssider). Herefter vil brugeren scanne din hjemmeside i et ”Z-mønstrer”, dvs. at det menneskelige øje rejser fra venstre mod højre, top til bund og igen fra venstre mod højre. Så hvis du tegner denne rute op vil det danne et Z. Derfor bør du tage højde for dette og opbygge din hjemmeside herfra.
Hvis du vil læse vide mere om dette så læs hele vores artikel
Hvad handler din hjemmeside om?
Når du har besøgende på din hjemmeside, så er det rigtig vigtigt at de hurtigt afkoder hvad din hjemmeside handler om. De skal selvfølgelig også kunne afkode hvem der står bag hjemmesiden. Brugeren vil hurtigt kunne aflæse om siden virker troværdig. Det handler om at du får formidlet præcist og ærligt hvem du er og hvad du kan tilbyde. Du kommer i mål med velskrevet unik tekst og et gennemarbejdet visuelt design. Der findes mange flotte skabeloner til hjemmesider som er lige til at gå til. Men fælden her er at dine konkurrenter måske også bruger en tilsvarende skabelon. Så i stedet for at gå den nemme vej så invester tiden på dit design og gør det unikt.
For at komme i mål med ovenstående er det vigtigt at du kender dine besøgende på hjemmesiden. Det er nødvendigt for dig at kende din målgruppe og få udarbejdet en persona.
Det er en god idé at anvende infografik på din hjemmeside. Med infografik kan du på en simpel måde fortælle din bruger et budskab eller en vigtig information. Men vær meget bevist om brugen af grafik, den skal helst oplyse og ikke forvirre din bruger!
En anden effekt jeg gerne vil fremhæve er brugen af komplementærfarver. Du har nok et logo med én eller flere farver. Prøv at undersøge hvilke(n) komplimentærfarver der er til netop dine valgte farver og brug dem aktivt på din hjemmeside.
Vær konsekvent i dit design
Dit design skal tilpasses din målgruppe. Det handler om farvevalg, brug af billeder og/eller grafik og dit design. Husk på at gøre dit design enkelt. For meget tekst og mange billeder gør hurtigt hjemmesiden rodet og uoverskuelig for brugeren at navigere i. Tænk i stedet over brugen af luft. Brug luft som et element. Det vil gøre det nemmere for dig at disponeret siden, give plads til de vigtige budskaber og skabe ”pauser” ned til sekundære budskaber.
Og husk at tilpasse dit design til din målgruppe og ikke til dig selv og hvad du selv synes er flot!
Du skal huske at være konsekvent i dit design igennem hele sitet. Ikke kun på forsiden! Alt skal følges ad og dine besøgende må aldrig være i tvivl om hvor de er henne. Gør det tydeligt med ens navigation på alle sider.
Når du anvender billeder på din hjemmeside, er det meget vigtigt at dine billeder ligger i en god kvalitet. Det vil være rigtig ærgerligt hvis dine billeder ikke fremstår skarpe og din konkurrent derimod har de flotte billeder.
Flest muligt skal kunne læse din tekst
Valg af skrifttypen på din hjemmeside er lige så vigtig som udformningen af dit design. Det er vigtigt at du vælger en skrifttype der kan læses på en skærm, og det er også vigtigt at du tester hvordan den fremstår på forskellige skærme, f.eks. computerskærm, tablet eller mobiltelefon.
Vær konsekvent med brugen af skrifttyper på din hjemmeside, det vil give mere kvalitet til din brugers oplevelse. Du kan vælge kun at bruge én skrifttype men du kan også vælge at bruge én skrifttype til dine overskrifter og en anden skrifttype til al din brødtekst.
Der findes et hav af forskellige skrifttyper og af dem også en masse forskellige formater. Der er nogle du betaler for, nogle med rettigheder og så er der gratis udgaver. De skrifttyper der hedder ”Open source” er skrifttyper der ikke skal betales for og vil være at foretrække.
Hvad vil du gerne have de besøgende til at gøre på hjemmesiden?
Det skal være meget tydeligt hvad det er du vil have dine brugere til at gøre. Det er uanset om du har en webshop, kommunikationsplatform eller noget helt tredje. Tænk grundigt over hvad det er der skal få dine brugere til at klikke sig videre.
”Call-to-action” (CTA) betyder i direkte oversættelse ”kald til handling” og er den tekst der har til formål at få dine brugere til at gribe til handling. Eksempler på CTA kan være en kontakt-formular, opkald til et telefonnummer, deling via f.eks. sociale medier m.m.
Tænk over hvor du placerer dine CTAér og hvor mange du har placeret på dine sider.
Det kan være en god ide at teste forskellige layout med forskellige tekster og grafik. Ved at analysere dine brugeres adfærd kan du finde frem til hvad der frembringer den bedste klikrate.
Det skal være nemt at navigere rundt på din hjemmeside
For at din hjemmeside bliver god er det vigtigt at du har fokus på brugervenligheden. Din bruger skal kunne navigere rundt på din side uden problemer, for til sidst at finde de ønskede oplysninger. Der er en regel der siger at man højst skal være tre klik hen til den ønskede information.
Tænk derfor grundigt igennem hvordan du opbygger din menu-struktur og hvordan du opdeler dine niveauer. Hvis du har en hjemmeside med mange undersider, vil det være en god idé med et søgefelt.
Gør brug af tydelige knapper der er ens igennem hele din hjemmeside. Knapperne vil gøre sig rigtig godt hvis du anvender en ”hover-effekt” da den effekt vil fortælle din bruger at det er et link.
I dag går de fleste af danskerne på en browser via en mobiltelefon. Derfor er det vigtigt at du tænker i responsivt design for at din hjemmeside vil fungere mest optimalt. Din hjemmeside skal tilpasse sig skærmens størrelse, dvs. at tekst, video, grafik og billeder rykker sig rundt og skaleres op og ned.
Hvor er dine kontaktoplysninger?
Hvis du er kommet i mål med brugervenligheden på din hjemmeside og dine brugere er blevet interesseret, så kan vi håbe på at dine brugere vil kontakte dig. Derfor er det vigtigt at dine kontaktoplysninger fremstår tydelige.
Mange besøgende vil søge tryghed i at vide hvem der står bag hjemmesiden. Gør derfor en dyd ud af at fortælle hvem mennesket bag din hjemmeside er. Det kan gøres igennem en historie, som kan ligge på siden om virksomheden.
Er du til stede på de sociale medier?
Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, Pinterest, LinkedIn, Snapchat etc. Platformene er mange og bliver en mere og mere vigtigt element i en virksomheds kommunikation.
Gør det derfor tydeligt på din hjemmeside hvilke medier du er på og hav gerne links dertil. Ved at gøre dine brugere opmærksom på din tilstedeværelse andre steder gør at du får mulighed for at påvirke og interagere med flest muligt i din målgruppe.
Hvis du vælger at gå SoMe-vejen så vil det kræve konstant fokus og engagement. Der er rigtig mange muligheder her og det vil kun fortsætte i fremtiden.
Test, test, test!
Som skrevet tidligere i tip nr. 2 er det rigtig vigtigt at kende sin målgruppe. Og nu hvor du er ved at komme i mål med layoutet af din hjemmeside, så er det en god idé at teste din hjemmeside af på dem som din hjemmeside er rettet imod.
Du kan foretage mange forskellige former for test men jeg vil anbefale at du ikke gør det alt for kompliceret. En simpel test kan være en ”tænke-højt test”. Forbered en række relevante spørgsmål til din testperson. Placer din testperson foran en skærm med din hjemmeside på. Giv en kort introduktion og bed din testperson om at sige alle deres tanker og handlinger højt. Stil herefter dine spørgsmål og notér alle testpersonens udtalelser. Evt. kan det være en god idé at filme seancen.
Og husk at din hjemmeside er under konstant udvikling og der derfor ikke behøver at være et endegyldigt svar på hvordan din hjemmeside skal se ud. Din målgruppe kan ændre sig men andre faktorer kan være med til at du løbende skal lave ændringer og rettelser.
Vedligeholdelse og opdatering
Nu er du kommet helt i mål med udarbejdelses af din hjemmeside. Men lad være med at læne dig tilbage og tænke at det var det! Det er vigtigt at du prioriterer at opdatere din hjemmeside. Hvis du har besøgende som ofte kigger ind forbi din side, så vil det være den bedste brugeroplevelse hvis man fornemmer at hjemmesiden bliver holdt ved lige, ellers vil den fremstå utroværdig.
Hvis du prioriterer at have nyheder på din hjemmeside så tænk over hvor meget disse skal fylde på din side. Hvis nyhederne får en central plads, så kræver det også at du har regelmæssige nyheder at skrive om. Hvis det ender ud med at der går længere tid mellem nyhederne, så lav om i layoutet og giv pladsen andet indhold. Det vil være med til at sikre en bedre oplevelse for dine brugere.